t





!





g





e





z





o





c





h







fantastische
kantoren
20+

Dear architects,

let's make waves!

#wearearchitecture

De grootste frustratie van architecten?

De mensen begrijpen niet wat wij allemaal voor hen doen! Onze meerwaarde is zo complex, dat we ze maar moeilijk, voor aanvang van de opdracht, gecommuniceerd krijgen.


De meerwaarde van architecten is fantastisch veelzijdig!

De voorbije 2 jaar mocht ik aan meer dan 500 architecten les geven. Dat waren zo'n 100 vennoten, 130 werkers en 280 studenten.

1 slide toonde ik in elke groep waarbij ik kom. En telkens opnieuw wordt het stil. Wanneer we ze samen voorlezen:


25 ways architects add value

Als we dàt maar eens als sector aan onze klanten uitgelegd zouden krijgen!


Daarom lanceert Dear Architects vanaf augustus een challenge!

Daarom zoek ik +20 (eerlijk? Liefst 100!) fantastische architectenbureaus om hier samen een campagne rond te bouwen.


#wearearchitecture

Schrijf je in en je krijgt 2 wekelijks tools aangereikt om via je eigen kanalen over de meerwaarde die jullie als kantoor bieden te communiceren.


Je krijgt 2 wekelijks tools aangereikt om via je eigen kanalen over de meerwaarde die jullie als kantoor bieden te communiceren!


We doen het samen en allemaal tegelijk.

Dear architects, let's make waves!




The more participants,

the biger the waves!

#wearearchitecture

What's in it for me?

vanaf 20 deelnemers: Een content kalender èn een podcast +
klik open voor meer info
De eerste 20 deelnemers moeten ècht fantastisch zijn!
Daarom schrijf ik persoonlijk architectenkantoren aan die recent in de prijzen vielen of gepubliceerd werden. Eens we 20 JA's hebben, kan de challange doorgaan.

Een content kalender van augustus tot december
Van het bouwverlof zomer tot het bouwverlof winter ontvang je wekelijks de 'waarde van de week'. De waarde van de week daagt je uit om anders naar je communicatie te kijken.

Je hebt nog zo veel verhalen over je projecten niet verteld!
En het zijn die verhalen waarnaar onze klanten op zoek zijn. Door ze allemaal samen te vertellen brengen we een sterk verhaal over wat jouw kantoor èn onze sector waard is!

Let's create trafic, let's make waves!
Door dezelfde #hashtags te gebruiken en elkaar en onze volgens te motiveren om in interactie te gaan creëren we meer tractie voor jouw pagina.

Mailings en 4 mini podcasts vol met tips and tricks op maat
De wekelijkse mail bevat tips and tricks om je eigen communicatie aan te pakken.

Aanvullend krijg je toegang tot 4 mini podcasts, helemaal op maat van architecten.
Hiervoor ga ik in gesprek met ervaren marketingprofessionals.
  • Bereik ik mijn klanten? Of praat ik toch vooral tegen andere architecten?
  • Hoe communiceer ik op Linkedin?
  • To spon or not to spon: moet ik met betaalde advertenties werken?
  • Het nut van emailmarketing
vanaf 35 deelnemers: Live event: Dear Architects, let's talk branding! +
klik open voor meer info

Value based pricing: the way forward voor onze sector?

De marktprijzen liggen voor architectuur liggen laag. Daarom is het belangrijk om je waarde goed te kennen! Wie hierover sterk in zijn schoenen staat kan verkopen zonder de goedkoopste te zijn.


En dat begint bij branding. Waarom doen jullie wat jullie doen? En hoe communiceren jullie hierover?


Live event @ Timelab

Tijdens een live event laten we enkele architectenkantoren aan het woord die hiermee aan de slag gingen. Hoe zorgen zij ervoor dat hun team èn de buitenwereld weten waarvoor ze staan?


Want andere architecten ontmoeten en in gesprek gaan is het meest waardevolle middel naar een sterkere sector!

50 deelnemers: www.wearearchitecture.be +
klik open voor meer info

Vanaf 50 deelnemer stap ik naar een webdeveloper

We kunnen al onze posts en verhalen bundelen. We kunnen daar nog content aan toevoegen die essentieel is voor elke potentiële klant van een architect.


We kunnen onze website breed promoten.


Dear architects, #wearearchitecture!

Let's make waves!

Wat kost deelnemen?

Liefste proefkonijn. Hoeveel denk jij dat dit traject waard is?

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Paulien

Challenge accepted!

Vul onderstaand formulier in, je ontvangt binnen de 14 dagen je factuur. Je lidmaatschap is geldig voor 1 jaar vanaf de facturatiedatum.

Heb je nog vragen? Contacteer me gerust!
paulien@deararchitects.be

© 2024 Dear Architects
Dear Architects ijvert voor een betere sociaaleconomische positie voor architecten

In 2009 stelde Simon Sinek:“Selling based on price is like heroin. The short-term gain is fantastic, but the more you do it, the harder it becomes to kick the habit.”

Een pijnlijk correcte stelling voor de architectuursector! Door middel van opleidingen, advies op maat een deep dive consultancy streeft Dear Architects ernaar om architecten te emanciperen! We bouwen samen om van jouw fantastisch architectenkantoor ook een fantastisch bedrijf te maken!

En dat betekent bouwen aan een ervaren team waar iedereen loon naar werk krijgt!
Open brief

October 2022. For months, reports of the rising cost of living have dominated the news. Inflation is at 11.3% this month, the highest level since 1975. How do we deal with this as an architectural sector?

Since the abolition of the deontological standard, fees have plummeted. Resulting in low margins for offices and barren working conditions for employees. Most architects work as freelancers for offices. The average annual income of a freelance architect remains at EUR 36,192.81 before tax deductions. That is good for 11th place in the European ranking.

After taxes, that works out at about EUR 1,799 per month. The average net personal income in Flanders is EUR 1,933 per month, for highly educated people even EUR 2,424. The conclusion seems clear: dear architects, it's time for a system change.

Associates are mainly good at architecture
Architecture firms are run by people who are good at architecture. Often in their twenties, together with some friends and after their hours, they managed to win a few architecture jobs. This is how the ball started rolling for many. The delivered architecture is top notch and they also work very cheaply. Since their mandatory architectural internship, they are used to it. Gradually, more staff arrived, in the same statute they themselves once worked in.

Their company grew, their team grew with them. A few have professionalised and hired specialised profiles to outsource management tasks to. Most have continued to do everything themselves. The partners of architecture firms generally did not have an economic education.

Some had never heard of the health index until last year. The difference between mark-up and indexation was unknown to them.

The negotiation game
In public tenders, all energy goes into award criteria ‘concept’ and ‘plan of action’. Up to 1,000 hours are spent on these, usually unpaid. In contrast, the award criterion ‘fee’ often seems to be treated quickly and rashly. Rarely is the effort made to simulate the grading. Even when fees do not weigh heavily in awarding, there is always some architect who offers his services at far too low a price. Out of habit?

The architect who wins the competition will be put at the helm of a design team. The fee is divided between stability engineer, engineering technician, acoustics engineer, landscape architect, surveyor ... In this, too, architects rarely invest time and effort to negotiate. The final fee left for the architect is paltry.

These people also have to sit down with property developers to negotiate contracts. Unlike construction CEOs, real estate agents or the developers in question, architects are not masters of the game of negotiation. They come out of these talks penniless. With forfaitised fees determined on the basis of budget estimates, which in retrospect turn out to be far from realistic.

Those who try to do something about it can count on there always being a competitor lurking around the corner who is willing to let their team work at rock-bottom prices.

In the current economic climate, it is mainly freelancers who are in trouble. They work too many hours, at wages that are too low. All the while, they often bear sky-high responsibility. Usually, they have no contract with their, not infrequently, only client: the architectural firm they work for.

So no indexing! Their fees, already far too low, are dwindling fast. When a few people get up the courage to knock on the door and ask for a one-off ‘raise’, all too often the door remains closed. After all, ‘our fees are not indexed either’.

Let's all push the standards together
Therefore, a call to the architecture industry:
  • Take the corporate governement of architecture firms seriously
  • Don't let your enthusiasm for the assignment guide your fee determination
  • Dare to name the real cost of architecture, the value is there
  • Make sure you have a well-negotiated contract, even as a freelancer
  • Link hourly rates to the health index
  • Demand indexation of your fees, even if these provisions were not included in your original contract
  • Pursue architectural contracts based on realistic construction prices, or even better: the contracting cost of the project
  • Do not let yourself be squeezed like a lemon
  • Discuss this with colleagues

Only if we collectively put pressure on the current conditions, things will change, and architects too will be able to claim their share of the profits made by the construction industry.